Tanie linie lotnicze — czym różnią się tanie linie od tradycyjnych linii lotniczych?
Tanie linie lotnicze to jedne z najpopularniejszych linii, którymi podróżujemy, przemieszczając się między różnymi miastami w europie, a nawet między różnymi kontynentami. Tym, co wyróżnia je na tle tradycyjnych linii lotniczych, jest cena za bilet — przeważnie dużo niższa i bardzo atrakcyjna. Dzięki takim biletom nawet wielokrotnie taniej możemy dolecieć do tego samego miejsca, a wiele osób zastanawia się, dlaczego niektóre linie oferują dużo niższe ceny od innych. W tym tekście przedstawiamy, czym różnią się tanie linie lotnicze od tradycyjnych i czy ostatecznie warto nimi lecieć.
Tanie linie mają nowsze samoloty
Pierwszą różnicą, która jest zauważalna tuż po przybyciu na płytę lotniska, są przeważnie nowsze samoloty we flocie tanich przewoźników. Wbrew pozorom tanie linie nie mają gorszych lub starszych samolotów a wręcz przeciwnie — bazują na nowszych w porównaniu z tradycyjnymi liniami lotniczymi. Średni wiek floty samolotów tanich linii jest o kilka lat mniejszy niż tych tradycyjnych. Dzieje się tak za sprawą ekonomii i oszczędności. Tanie linie lotnicze inwestują, kupując nowe samoloty, które są dużo lżejsze i zużywają mniej paliwa. Dzięki temu latanie nimi jest bardziej ekonomiczne, a tym samym mogą oferować niższe ceny biletów i zarabiać pieniądze obsługując większe ilości pasażerów. Tanie linie lotnicze bazują też na jednym typie samolotów jak np. WizzAir na Airbus A320 a RyanAir na Boeing 737. Linie kupując hurtowo samoloty w dużych ilościach jednocześnie i od tego samego producenta, otrzymują duże zniżki, a obsługą techniczna jednego typu samolotów jest też tańsza.
Mniej miejsca na pokładzie i ekonomiczne warunki
Tanie linie lotnicze nie zaskoczą nas jednak we wnętrzu samolotu, choć statystycznie jest on nowszy. W tej opcji otrzymamy jedynie ekonomiczne warunki podróży — bez klas premium czy ogólnego luksusu na pokładzie. W samolotach tanich linii lotniczych będziemy mieli stosunkowo mało miejsca na nogi, a układ samolotu będzie bazował na tym, aby przewieźć jak największą liczbę pasażerów. Różnica ta nie powinna być jednak bardzo kłopotliwa. Nowoczesne samoloty posiadają wygodne fotele. Miejsca na nogi dla przeciętnego człowieka jest wystarczająco, a na krótkich dystansach np. dla lotów do 2h podróż będzie zadowalająca i komfortowa. W tanich liniach lotniczych nie możemy również liczyć na darmowy poczęstunek lub szeroki wybór ekskluzywnych potraw, które często serwowane są w liniach tradycyjnych.
Lądowanie na mniejszych lotniskach
Kolejną różnicą między liniami tradycyjnymi a tanimi jest miejsce lądowania. Choć tanie linie lotnicze latają w całej europie i do różnych państw, lądować będą one na małych lokalnych lotniskach, oddalonych od centrum miast. Dobrym przykładem jest Londyn, gdzie tanie linie lądują na lotniskach np. Gatwick czy Lutton, a nie Heathrow — głównym porcie lotniczym Londynu. Dzieje się tak za sprawą opłat lotniskowych. Każde lotnisko pobiera opłatę za lądowanie samolotu, obsługę naziemną itp. Największe lotniska takie jak Heathrow mają wysokie opłaty i próżno szukać na nich lądujących tanich przewoźników. Przeważnie są to samoloty Lufthansy czy Air France, a nie Wizzair-a, czy RyanAir-a. Tanie linie lotnicze wybierając mniejsze lotniska płacą mniej za każde lądowanie, a tym samym oszczędzają w ten sposób. Chcąc latać na największej lotniska, tanie linie lotnicze musiałyby znacząco podnieść ceny bilet, co mija się z celem tanich linii. W większości przypadków dostanie się z mniejszych lotnisk, nie jest problematyczne i trwa jedynie nieco dłużej.
Dodatkowe usługi są płatne
Tanie linie lotnicze, chcąc oferować najniższe ceny na rynku, szukają oszczędności w każdym elemencie. Tak samo jest i z usługami podczas lotu. Tanie linie lotnicze pozwalają zabrać darmowy bagaż jedynie bardzo małych rozmiarów. Nie oferują też poczęstunków, dodatkowych akcesoriów czy darmowych gadżetów. Często wsiadanie do samolotu odbywa się poprzez przewóz pasażerów autobusem na płytę lotniska i wejście schodami, a nie rękawem bezpośrednio z terminala. Na pokładzie samolotów tanich linii lotniczych możemy również wykupywać — często za spore sumy dodatkowe posiłki czy nawet zdrapki. Dodatkowo płatne usługi w tanich liniach lotniczych jak np. dodatkowy bagaż czy posiłek stanowią nawet kilkadziesiąt procent zarobku linii lotniczych. Jeśli zatem planujemy bogatszą opcję podróży z “atrakcjami”, warto zastanowić się nad lotem tradycyjną linią lotniczą. Jeśli jednak nie będziemy korzystali z dodatkowych usług, a wystarczy nam jedynie sam przelot z bagażem podręcznym, tanie linie lotnicze będą idealne do tego celu.
Cena biletu
Najbardziej lubianą przez nas pasażerów różnicą między tanimi liniami a tradycyjnymi jest cena biletu. Nierzadko jest ona nawet kilkukrotnie niższa i ogólnie atrakcyjna. Bilet na lot w cenie kilkunastu złotych do innego kraju w tanich liniach lotniczych nie jest czymś niezwykłym. Dzięki wielu ograniczeniom możemy jednak w cenie ok. 100 zł kupić bilet w obie strony czy dostać się do bardzo dużej liczby lokalizacji. Korzystając dodatkowo z promocji czy zniżek, możemy w bardzo tani sposób szybko zmienić swoje położenie.
Czy warto korzystać tanich linii lotniczych?
Jak najbardziej tak! Tanie linie lotnicze oferują taki sam poziom bezpieczeństwa oraz czas przelotu jak tradycyjne linie lotnicze. Oferują jednak dużo niższe ceny, które są głównym czynnikiem wyboru linii dla wielu osób. Jeśli jesteśmy w stanie zaakceptować w zamian za niską cenę nieco bardziej ekonomiczne warunki podróży, tanie linie lotnicze idealnie nadają się na zwiedzanie świata czy tani wypad wakacyjny do “ciepłych krajów”. W większości przypadków ograniczenia te nie będą dokuczliwe, a jedynie będą dotyczyły komfortu podróży. Godząc się na lądowanie na bardziej oddalonym od centrum lotnisku czy mniej miejsca na nogi podczas lotu, możemy wykupić np. lepszy hotel lub w ogóle zorganizować wycieczkę. Tanie linie latają też na długich dystansach np. z Europy do USA jak Norwegian, gdzie w cenie powyżej 1000 zł możemy kupić bilet do Miami czy Nowego Jorku — co jest bardzo atrakcyjną ofertą w porównaniu do kilku tysięcy złotych za bilet w tradycyjnych liniach.