Dlaczego warto robić backup firmowych danych? Jakie narzędzie wybrać?
Każdego dnia firmy korzystające z internetu i sprzętu komputerowego narażone są na ataki hakerów, działanie złośliwego oprogramowania oraz uszkodzenie sprzętu. Przed negatywnymi następstwami wszystkich tych okoliczności ich interesy skutecznie chroni regularne wykonywanie kopii zapasowych danych. Dlaczego każda firma powinna zadbać o ich posiadanie i jakie narzędzie do backupu wybrać?
Backup danych – jedyna skuteczna metoda, by zabezpieczyć się przed utratą firmowych danych
Backup danych, inaczej nazywany także kopią bezpieczeństwa, to pojęcie doskonale znane każdej osobie, która na co dzień korzysta ze sprzętu komputerowego. Jego regularne wykonywanie pozwala skutecznie chronić się przed wszelkimi następstwami zniszczenia lub utraty cennych danych znajdujących się na dyskach twardych komputerów. Backup danych jest szczególnie istotny dla firm, w przypadku których utrata danych bardzo często wiąże się z niemożliwością kontynuowania pracy oraz wieloma innymi negatywnymi następstwami.
Głównym celem wykonywania backupów danych jest umożliwienie odzyskania utraconych plików w sytuacjach awaryjnych, które skutkują ich trwałą utratą na urządzeniach docelowych. Backup może pomóc w lepszej i bardziej efektywnej ochronie takich wrażliwych danych, jak dokumenty handlowe, firmowe bazy danych, dane klientów i innego rodzaju pliki, w tym grafiki, wideo, pliki audio i wiele innych. Z uwagi na ogromne znaczenie integralności danych dla prowadzenia działalności przez firmy, regularnie wykonywany backup danych powinien być podstawą działania każdego przedsiębiorstwa.
Metody zabezpieczania danych. Backup w chmurze dla firm kontra tradycyjne rozwiązania
Aby backup był wykonywany regularnie warto zadbać o pełną automatyzację tego procesu. Pozwoli to uniknąć sytuacji zapomnienia jego wykonania, co często zdarza się w firmach, w których za backup danych odpowiadają wybrani pracownicy. Automatyczny backup danych pozwala mieć pewność posiadania zawsze aktualnych kopii bezpieczeństwa oraz zwalnia pracowników z obowiązku pamiętania o jego wykonaniu.
Istnieją dwie najczęściej wykorzystywane przez współczesne firmy metody wykonywania backupu danych. Pierwszą z nich jest przechowywanie kopii bezpieczeństwa w lokalnym systemie. Backup wykonywany jest na dyskach twardych, co pozwala na posiadanie pełnej kontroli nad danymi oraz umożliwia ich stosunkowo szybkie przywrócenie w razie awarii sprzętu lub wystąpienia innych okoliczności. Utrzymanie lokalnego systemu backupu jest jednak rozwiązaniem dość kosztownym, gdyż wymaga zakupu oraz późniejszego utrzymywanie dedykowanego mu sprzętu i oprogramowania.
Ze względu na dość wysokie koszty związane z wykonywaniem backupów danych na lokalnych serwerach wiele przedsiębiorstw decyduje się na bardziej nowoczesne rozwiązanie, jakim jest backup w chmurze dla firm. W jego przypadku dane są przechowywane w chmurze, na zewnętrznych serwerach dostawcy usługi, a sam backup w chmurze dla firm jest tworzony w sposób automatyczny. Wszystkie dane są szyfrowane, co zabezpiecza je przed odczytem przez niepowołane osoby, a przywracanie danych przebiega automatycznie w trybie online.