Czym jest social media marketing i jakie są jego możliwości?
Znane dziś powiedzenie mówi, że „jeśli nie ma nas w social media, to nie istniejemy”. Mimo, że powstało ono z myślą o osobach prywatnych, można je z powodzeniem odnieść także do firm. Przedsiębiorstwo, które nie posiada profilu w social media ryzykuje bowiem, że wielu potencjalnych klientów nigdy go nie pozna. Zwiększeniu zasięgów firmy oraz jej rozpoznawalności służy social media marketing. Na czym on polega i dlaczego warto z niego korzystać?
Social media marketing w pigułce
Pod pojęciem social media marketingu kryje się szereg działań marketingowych, których celem jest generowanie ruchu na stronie przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu serwisów społecznościowych. Należą do nich takie strony, jak Facebook, Google+, Twitter, LinkedIn, YouTube, Snapchat i wiele innych. Do narzędzi wykorzystywanych w działaniach social media marketingowych często zalicza się także blogosferę.
Marketing społecznościowy jest wykorzystywany przez wiele firm w celu tworzenia długodystansowych strategii marketingowych. Jego rozwojowi sprzyja niski koszt – założenie oraz prowadzenie profilu w social media jest na ogół bezpłatne oraz daje duże możliwości dotarcia z przekazem reklamowym do szerokiego grona potencjalnych odbiorców. Nie wszyscy potrafią jednak właściwie wykorzystać szanse, jakie daje im obecność w social media.
Czym są media społecznościowe? Najpopularniejsze serwisy w Polsce
Social media to specjalne strony internetowe (oraz aplikacje mobilne), które pozwalają na tworzenie własnych treści oraz ich wymianę między wszystkimi użytkownikami. Relacje zachodzące pomiędzy użytkownikami są praktycznie nieograniczone oraz odbywają się w czasie rzeczywistym.
Z zasady, aby utworzyć konto w social media, należy mieć ukończone 13 lat. Większość aktywnych użytkowników jest jednak pełnoletnia, co pozwala firmom znaleźć wśród nich swoich potencjalnych klientów. Tylko kilka chwil wystarczy bowiem, aby firma mogła się przed nimi zaprezentować oraz czerpać wszelkie korzyści związane ze swoją obecnością w social media.
Wśród serwisów społecznościowych w Polsce największe znaczenie ma Facebook. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się jednak także Instagram, Twitter oraz Snapchat, które gromadzą coraz większe grono aktywnych użytkowników w naszym kraju. Podobnie sytuacja przedstawia się także w przypadku biznesowych social media – LinkedIn oraz Goldenline.
Marketing społecznościowy w social media
Działania marketingowe w social media w największej mierze opierają się na strategii marketingu wirusowego. Właściwie przygotowany post jest bowiem w stanie wygenerować naprawdę pokaźny ruch. Nie mniejsze znaczenie ma także właściwe prowadzenie profilów (w tym odpowiadanie na pytania i komentarze użytkowników), gdyż interakcje z klientami są podstawą wszelkich działań marketingowych w social media.
Bardzo istotną kwestią dla powodzenia działań marketingowych w social media jest wybór odpowiedniego serwisu społecznościowego. Najkorzystniej jest postawić na ten, na którym mamy największe szanse znalezienia dużej grupy osób potencjalnie zainteresowanych naszymi produktami. W niektórych przypadkach warto także zainwestować w płatne reklamy, które zwiększą zasięgi naszych postów oraz podniosą widoczność profilu.